یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

رئیس پیشین کانون نویسندگان تاجیکستان مطرح کرد؛

انتقال تجربه موفق محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی به تاجیکستان

عسگر حکیم‌اف

عسگر حکیم‌اف شاعر شناخته شده تاجیکستانی با تمجید از فضای ادبی حاکم بر کشور ایران، از اهتمام خود و مسئولان فرهنگی کشور تاجیکستان برای پیاده‌سازی تجربه نهاد درباره راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عسگر حکیم‌اف شاعر تاجیکستانی برنده جایزه دولتی ادبی رودکی، سردبیر مجله سخن‌شناسی پژوهشگاه زبان و ادبیات رودکی و همچنین برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، در حاشیه محفل ادبی «راویان فجر؛ جلوه ایران در شعر بین‌الملل» که به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد، گفت: در سال‌های گذشته و در دوره‌ای که معاون رئیس سنای تاجیکستان بودم یا در دوره‌ای که رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بودم بسیار به ایران می‌آمدم و فکر می‌کنم بیش از ۱۰ بار به ایران سفر کرده‌ام و پس از هر سفر با دنیایی از تأثیرات به تاجیکستان برمی‌گشتم.

وی درباره فضای ادبی حاکم بر کشور ایران گفت: در ایران ادبیات جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که متوجه شدم رهبر انقلاب اسلامی، که خود ادیب بزرگی هستند، تا چه حد از شاعران حمایت می‌کنند. ما هم می‌کوشیم و آرزو می‌کنیم که این رویکرد و اشتیاق به شعر در همه جای دنیا ایجاد شود.

این شاعر تاجیکستانی ادامه داد: در ایران بسیار رایج است که حتی ۳ شاعر در کوچه یا در درگاهی به شعرخوانی با یکدیگر می‌پردازند. این اتفاق بسیار جالب و لذتبخشی است که در کمتر جایی در دنیا رخ می‌دهد. در تاجیکستان با اینکه در جلسات شعر، شعرخوانی می‌کنند، اما در ایران دیده‌ام که شاعران و حتی مردم در همه جا و در همه موقعیت‌ها شعرخوانی می‌کنند.

عسگر حکیم‌اف درباره شکل‌گیری محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: من شکل‌گیری محافل ادبی حول محور کتابخانه‌های عمومی را اینجا برای اولین بار مشاهده کردم و برای من بسیار جالب و لذتبخش بود. حتماً پس از اینکه به کشورم بازگشتم با رئیس کتابخانه‌های تاجیکستان که از دوستان من است صحبت می‌کنم و تأکید خواهم کرد که این تجربه را در کتابخانه‌های تاجیکستان نیز پیاده کنیم؛ چراکه جایی بهتر از کتابخانه برای شکل‌گیری محافل ادبی وجود ندارد.

وی همچنین درباره کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران نیز گفت: در بازدیدی که از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران داشتم بسیار متحیر شدم از فضای خوب و امکانات ویژه‌ای که برای کتابخوانی وجود دارد؛ اما زمانی لذت من دوچندان شد که متوجه وجود کتاب خودم شدم، کتاب «آهنگ باد و باران» که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود، چراکه نویسنده کتابش را در هر مکانی ببیند خوشحال می‌شود. من هم بسیار خوشحال شدم که این کتاب را در این کتابخانه بزرگ و زیبا دیدم.

گفتنی است محفل ادبی «راویان فجر؛ جلوه ایران در شعر بین‌الملل» یکشنبه ۱۶ بهمن با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شاعران خارجی شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همچون زامیق محموداف از آذربایجان، علی کمیل قزلباش از پاکستان، عسگر حکیم‌ از تاجیکستان، حسن محمد بعیتی از سوریه، محمد باقر احمد جابر از لبنان، سید نقی عباس کیفی از هند و همچنین جمعی از اصحاب و فرهنگ و اندیشه چون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، حسین اسرافیلی، فریبا یوسفی، طیبه شامانی، سعید یوسفی نیا، ایرج قنبری، حمید هنرجو، عبدالرحیم سعیدی راد، فرشته حسینی، حامد محقق، سمانه رحیمی، نصیبا مرادی، نذیر جوشن، مرتضی حیدری آل‌کثیر، وحید ضیائی و نغمه مستشار نظامی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 14 =